IT REZSICSÖKKENTÉS

Manapság sokan dobálóznak a rezsi és a csökkentés szókombinációval. A kérdés, hogy ez egyáltalán megvalósítható-e az informatikában?
MIRŐL LESZ SZÓ A BLOGBAN?

IT rezsicsökkentés, IT tanácsadás, konszolidáció, innováció

OECD: 2023-ban is recesszió sújthatja a világgazdaságot

Gazdasági szakértők szerint recesszió várható. Az infláció már rég berúgta az ajtót hazánkban 2021-ben, amit ugyan próbálnak kezelni, így mindenki mást és mást érez belőle. A vállalkozások számára viszont nem igazán jutott sok az ársapkákból, fázhat is a fejük. Így most a cégek menedzsmentje került igen nehéz helyzetbe, vitathatatlanul komoly döntések előtt állnak. 

Mégis mit tehetnek a vállalatok?

Spórolnak az energiával, konszolidálnak a gépjárműparkon és csökkentik a magánhasználatot? Új piacokat keresnek vagy új terméket / szolgáltatást fejlesztenek? Végig mennek a kiadáslistán és megszüntetnek felesleges költséghelyeket?

Valójában most mindenki ott vágja vissza a költségeket, ahol csak tudja. Ezért összegyűjtöttünk egy pár közhelynek számító tanácsot és egy párat olyat, amit gazdság-informatikai tanácsadóink javasolnak cégvezetőknek, döntéshozóknak.

MIT JAVASOLNAK AZ ÜZLETI TANÁCSADÓK?

A rezsiköltségek magukban foglalják az állandó költségeket, például az alkalmazottak fizetését és a lízingeket, valamint a változó költségeket, például a karbantartási és közüzemi számlákat. Ezekből lehet lecsapni valamennyit, főként a váltózó költségekből. Össze is gyűjtöttünk egy kisebb köteget az internetről, amit üzlet szakemberek a legtöbbet javasolnak. (Persze, ha nem akarod halálra unni magad, akkor inkább ugorj a mi javaslatainkra!)

Válts távmunkamódszerre!

Felmérések szerint az irodai alkalmazottak hatékonyabbak, ha távolról dolgoznak – a termelékenység pedig javítja az eredményt, a távmunka pedig csökkenti az irodai kiadásokat. (A probléma, hogy nehéz egy termelő céget, egy logisztikai szervezetet távmunkával kiszolgálni, de még egy nagykereskedelmi vállalatnál sem lehet mindenkit haza küldeni.)

Használj környezetbarát alternatívákat!

A papírmentessé válás például csökkenti a nyomtatási, áram- és papírköltségeket. A kisebb vállalkozások energiájának nagy része csak a világításra megy el, így a „kis” változtatásoknak is észrevehető hatása lehet. A nagyobb vállatok esetén az alternatív energiák kiaknázása, mint hazánkban a napenergia, lényeges költségcsökkentést hozhat. (Egy öntészet, egy fémmegmunkáló vállalkozás, vagy egy élelmiszeripari hűtőház számára nem biztos, hogy elég a napkollektor a tetőn vagy a villany lekapcsolása.)

Vedd fontolóra a kiszervezést!

A teljes munkaidős bérek és a juttatások költségei évről évre növekednek. Ezzel együtt a toborzási költségek is jelentős mértékben emelkednek – bizonyos esetekben a szakemberhiány miatt is. A kiszervezett szolgáltatás különösen értékes lehet, ha például nem teljes munkaidős, illetve csak határozott időre szóló munkavállalót keresnek. (Ez bizony jó ötlet, ha valamilyen fejlesztéshez keres valaki szakembert, tanácsadót, vagy egy asszisztenst, de csodák nincsenek, nagy mennyiségben bérelt munkaerővel csak változó terhelésű, szezonális munkákban lehet spórolni.)

Racionalizáld a működési költségeket!

A távmunka nagyban csökkentheti a változó közüzemi kiadásokat, de az utazások csökkentésével, a kiszolgáló szerverparkok felhőbe költöztetésével is sokat spórolhatnak a nagyobb vállalatok. (Na, igen, ilyet mi is mondtunk már. A felhő valóban csökkentheti a helyi munkaerőigényt, meg ha szakértelem nélkül migrálnak, akkor a havi díjakat is. És az is tény, ha nem használnak az utazó kereskedők autót, akkor nincs akkora üzemanyagszámla sem, de például kiszállításokat sajnos nem lehet a Webexen keresztül megvalósítani.)

Béreld a vállalkozás ingatlanjait!

Az ingatlanvásárlás nemcsak a forgótőkét köti le, de az épület karbantartásával további rezsiköltségeket is generál. A bérelt ingatlan nagyobb rugalmasságot kínál, ha helyváltoztatásra, méretnövelésre vagy leépítésre van szükség. (Ez sem a hipp  hopp megvalósítható kategóriából előszedett javaslat, bár kétség kívül jó tanács, ha például éppen nem állattenyésztéssel vagy bányászattal foglalkozik valaki.) 

A feni javaslatok mellé még több tucat hasonló gondolatot lehetne listázni, mert az internet végeláthatatlan forrása az ötleteknek. Viszont az is látszik is, hogy ezek csak bizonyos esetekben működhetnek valójában, hiszen nincs két azonos cég, nincsenek azonos igények sem. De az is szinte biztos, hogy már érezhető költségcsökkentés érhető el átgondolt változtatásokkal hosszabb, de akár rövidebb távon is. Ehhez viszont nem elég mantrázni javaslatokat, hanem utána kell menni, hogy pontosan mire van szüksége az adott vállalkozásnak.

Ha a saját területünkre kanyarodunk, akkor viszont már magabiztosabban tudunk általános tanácsokat adni, de alapvetően ezek sem a teljesség igényével készültek. Az informatikai tanácsok sem érvényesek ugyanúgy mindenkire, és itt is szakértői elemzések után lehet hatékony megoldást találni.

Ha az informatikai és infrastrukturális oldalról vizsgáljuk a kiadások csökkentését célzó törekvéseket, akkor kijelenhetjük, egyrészt az általános rezsiköltségeket is lehet mérsékelni modern informatikai megoldásokkal, másrészt magát az informatikai kiadásokat is lehet csökkenteni konszolidációval, innovációval. Szakértőink a következőket javasolják kritikus informatikai háttérrel rendelkező közép- és nagyvállalatoknak:

Vizsgáld meg szoftver-előfizetéseidet!

Ma már egyre többen felhőalapú eszközöket és szoftver-előfizetéseket alkalmaznak – akarva-akaratlanul – még a kisebb vállalkozásokban is. Azonban ezeknek a rendszereknek a havi előfizetési költségei gyorsan összeadódnak, ha kihasználják, ha nem. Ezért érdemes ellenőrizni az ismétlődő előfizetéseket és olyan konstrukcióra áttérni, ami rugalmasan változtatható. Optimalizált előfizetésekkel akár 20-30%-ot spórolhatunk, ami nagyvállalatok esetében jelentős kiadáscsökkenést is jelenthet.

Ahol pedig nem használnak előfizetéseket, felhő alapú megoldásokat, ott érdemes mielőbb elgondolkodni a felhő előnyeinek kihasználásán. Egyrészt azért, mert a megoldás – mint ezt már megannyiszor hangsúlyoztuk – nem igényel fizikai karbantartást, eszközbővítést, alkalmazás frissítést, sem szervertermet. Másrészt sokkal rugalmasabban változtatható a kiszolgálás, az igényekhez igazodva szinte csak egy pár kattintással bővíthető vagy csökkenthető a konfiguráció. Az üzemeltetése távolról is megoldható, vagy akár kiszervezett szolgáltatásban. Utóbbival kb. tizedére csökkenthető az üzemeltetés költsége, ami egy évben akár 20-30 millió forint megtakarítást eredményezhet egy átlagos középvállalkozás esetében.

VÁLTS INNOVATÍV MEGOLDÁSOKRA!

Használj minél több felhős vagy online megoldást! De ne csak a kiszolgálókra és irodai alkalmazásokra gondolj! A vállalati kategóriájú eszközök, az innovatív ipari berendezések mind csatlakoznak az internetre és online gyártói támogatást kapnak. Mivel ezek folyamatos kontroll alatt állnak, ezáltal megelőzhetők azok a kritikus helyzetek, amik leállást, veszélyhelyzeteket vagy veszteséget okozhatnak a működésben, termelésben. A felhő alapú, standardizált hálózati eszközök például nem csak kibervédelmi szempontból előnyösebbek, de a modern típusok képesek az IoT eszközök natív kezelésére is. Ezek az eszközök számos ipari, létesítménykezelési, marketing vagy biztonsági funkciót láthatnak el, amik központosított kezelésben kiválthatnak sziget megoldásokat, ezáltal kezelésük egyszerűbb, gyorsabb, költséghatékonyabb. Az online üzleti kollaborációs technológiák használata is nagyszerű módja annak, hogy fejleszd a működés hatékonyságát.

Nehéz meghatározni, hogy mekkora lehet az innováció által elért költséghatékonyság, de az egyedi fejlesztések tükrében következtetni lehet rá. A felsorolt technológiák azért alkalmasak a költségek csökkentésére, mert kevesebb humánerőforrást és munkaidőt igényelnek az üzemeltetés és karbantartás során, és távolról elérhető szolgáltatást nyújtanak. Ráadásul számottevő emelkedés is várható mind a produktivitásban, mind az üzemi biztonságban vagy a kiberbiztonság területén. Ezek szintén nehezen kifejezhetők pénzösszegben akár csak a biztosítások hatása, de jelentőséggel bírnak egy vállalat életében.

Automatizáld a háttérfolyamatokat!

Főként háttérfolyamatoknál, adminisztrációs és elemzési feladatok esetén előfordulhat, hogy az élő munkaerő drágább, mint egy szoftveres megoldás. Ezekben az esetekben törekedni kell a folyamatok lehetséges digitalizációjára, automatizálására. Számos üzleti szolgáltatás áll rendelkezésre, amik költsége eltörpül a humán erőforrás kiadásokhoz képest. Ahogy már az előbb említettük, az informatikai infrastruktúra (hálózat, kiszolgálók, IoT eszközök, felhasználói végpontok, alkalmazások) konszolidációjával és korszerűsítésével központosított, automatizmusokra épülő infrastruktúra alakítható ki, ami csökkenti az adminisztrátori igényeket. Ehhez szükséges a rendszerek standardizálása és a folyamatokban résztvevő eszközök és szolgáltatások összekapcsolása. A fejlesztéseket ezért megalapozottan, – a kockázatokat is felmérve, – az üzleti igények szerinti technológiai kapcsolódásokat alapul véve kell elvégezni.

Az automatizációval a folyamatok felgyorsíthatók, precízebbé tehetők, és a digitalizációs fejlesztések a humán erőforrás igényeket is csökkentik.

Vegyél igénybe kiszervezett szolgáltatás csomagokat!

Amikor egy komplex szolgáltatási területen nincs szükség teljes munkaidős foglalkoztatásra, vagy akár távolról is ellátható a feladat, akkor komoly költségstabilitást jelenthet egy fixárú, kihelyezett szolgáltatás csomag igénybevétele. Ez kiemelten igaz az informatikai támogatásra, ahol egy szakember bérköltsége lényegesen magasabb az átlagnál, viszont munkaerőpiaci elérhetősége az átlagnál alacsonyabb. A különböző szakterületeken dolgozó informatikusok munkaterhelése pedig szintén változó. Egy kiberbiztonsági szakember egy jól kialakított kibervédelmi rendszer esetén nem feltétlen szükséges, hogy napi 4 óránál többet dolgozzon. De egy általános rendszer-adminisztrátornál sem feltétlen szükséges a napi 8 munkaóra. Az viszont biztos, hogy lehetetlen gazdaságosan alkalmazni a kettő helyett egyet az eltérő szakterületek miatt.

Az informatikai támogatás kiszervezése a leggyakoribb költségcsökkentő forma. Az informatikus képzések drágák, az informatikusok nehezen és drágán elérhetők a munkaerőpiacon. Az informatika pedig nagyon sok szakirányból tevődik össze. Az infrastruktúra fejlesztés és üzemeltetés számtalan szakembert követel meg, amit leghatékonyabban szolgáltatás csomag igénybe vételével érdemes megoldani.

Értékeld (át) üzleti stratégiádat!

Ahogy egy vállalkozás növekszik, vagy éppen csökkenek a bevételei, úgy érdemes változtatni a különböző költségkeretek méreteit, illetve tartalmát. Készíts értékelést az egyes csatornákról és számolj utána a befektetés megtérülésének meghatározásához! Ha szükséges, változtass koncepciót, hogy a stratégiádhoz passzoló költségekkel tudj tovább menni! Elképzelhető, hogy bizonyos keretek, ilyen lehet például a marketing / PR költségek átcsoportosításával és az infrastruktúra-fejlesztésbe helyezett többlettel hosszabb távon helyzeti előnyhöz juthatsz versenytársaiddal szemben. Nemzetközi szabványok teljesítésével új, akár külhoni piacokat is ki tudsz majd elégíteni.

Az üzleti stratégia átalakítása és új koncepciók gyártása kockázatos dolog lehet, akárcsak a stratégiák meg nem változtatása új gazdasági, piaci környezetben. Viszont felelőtlenség lenne azt állítani, hogy az üzleti stratégia kialakításában egy külső tanácsadó cég lenne a legjobb megoldás. Ellenben a koncepciók felépítésben nagy szerepet játszhatnak a szakterületükön professzionális külsős csapatok. Az informatikai infrastruktúra fejlesztése is komoly projekt, és tapasztalatunk azt mutatja, hogy átfogó és hatékony változásokat csak szakértőkkel lehet elérni.

Extra tipp: Tárgyalj az infrastruktúra szolgáltatókkal!

Ez értelemszerűen azokra vonatkozik, akik rendelkeznek valamilyen külsős szolgáltatással az infrastruktúrájukat érintő üzemeltetésben, karbantartásban. A beszállítók akár hajlandóak lehetnek észszerű keretek között újra tervezni a szolgáltatások tartalmát vagy a számlafizetés határidejét, ugyanis ők sem engedhetik meg maguknak a lemorzsolódó ügyfeleket és a bevételkiesést. Valószínű, hogy jelenleg rövid időn belül lehet találni más szolgáltatót is, aki akár kedvezőbb feltételek mellett tudja kiszolgálni az adott feladatokat. Ezzel a jelenlegi szolgáltató is tisztában van, ami nyomós érv az ügyfélmegtartás érdekében.

Az informatikai piacon is van harc, és vannak kedvezőbb feltételekkel vagy drágán dolgozó vállalatok. Érdemes ezeket a szolgáltatókat is megversenyeztetni, mert könnyen előfordulhat, hogy elkényelmesedtek egy garantáltnak tűnő kapcsolatban. A versenyfeltételek általában ösztönzik vállalkozókat, ami a vásárlók számára mindig pozitív.

JAVASLATUNK

Változtass az üzleti stratégiádon, csökkentsd a működési költségeket akár fejlesztések révén, mert a recessziónak egyszer vége lesz. Az, hogy ki marad talpon és ki tud profitálni, csak stratégia kérdése. Kérdezz meg szakértőket, de a döntést tartsd meg magadnak!

Az informatikai fronton a Syswind három az egyben kríziskezelő megoldása lehet, hogy vállalkozásodra is kedvező hatással lesz. Egy konzultáció nem kerül semmibe.

 

IT SZAKTANÁCSADÁS

Miből áll a Syswind 3 az 1-ben IT rezsicsökkentő megoldása?

  1. Konzultáció és szaktanácsadás  >>  Felmérjük a rendszereket és javaslatokat adunk az innovatív fejlesztésekre
  2. Infrastruktúra tervezés és kivitelezés  >>  Az üzleti stratégiához megtervezzük az ideális technológia koncepciókat, és haladó módszerekkel megvalósítjuk.
  3. Mérnöki támogatás  >>  Az átadott rendszerhez kompetenciafejlesztést biztosítunk és az életciklus mentén támogatjuk a rendszer üzemeltetését, továbbfejlesztését

 

Részletekkel kapcsolatban érdeklődj személyesen vagy a lenti űrlapon keresztül!

KÉRJ SZAKMAI KONZULTÁCIÓT SZAKÉRTŐINKTŐL!

Szaktanácsadással segítjük infrastruktúrafejlesztési döntéseidet. Informatikus mérnökeink évtizedes tapasztalattal várják elképzeléseidet. Garantáljuk, hogy csak és kizárólag megbízható, élvonalbeli technológiákat javasolunk. Megoldásunkkal Te is költséghatékonyan üzemeltetheted informatikai infrastruktúrád.

OLVASS TOVÁBB!

SZAKMAI BLOGUNK

Jelszó nélküli hitelesítés
Kiberbiztonság

A JELSZÓ: PASSWORDLESS

A kiberbűnözés és adathalászat a virágkorát éli. Nem csak a civil felhasználók, de a nagyvállalatok is rendszeresen, szinte tálcán kínálják jelszavaikat.

ELOLVASOM »
Zsarolóvírus
Kiberbiztonság

ZSAROLÓVÍRUS? VAN RÁ MEGOLDÁS!

A vállalatok, napjainkban sok mindennel kell, hogy szembenézzenek. Számos fenyegetettségnek vannak kitéve, amelyek közül az egyik legveszélyesebbnek a zsarolóprogram mondható.

ELOLVASOM »

SZAKMAI BLOG

Iratkozz fel, és értesítünk a következő blog megjelenéséről!

IRATKOZZ FEL!